hOtscLOpEdia

KiSah kLaSik uNtuK maSa dEpaN... MiMpi yaNg sEmpUrna...

Popular Posts

emm tgk la ea sbg renungan bsme... ble kne kat btg hidung sendiri, gelabah mcm ha_ji_g.
siyesly aku tak hormat lngsg ngan MP yg talam 2 muka..

"dlm otak aku sjk kebelakangan ini -tak semestinye berserban, berjubah, berjanggut, bertudung litup tu baik dan suci kdg2 dorg lebih keji dan lebih munafik dari yg tidak berserban dan sbgainya..- sorry klo hOtspUrz terkasar bahasa.... sekian..

7:07 PM

hOtspUrz ALUMNI UKM

Posted by hOtspUrz


Alhamdulillah!!!!!!!!!!!!!!

skg ni hOtspUrz adalah ALUMNI Universiti Kebangsaan Malaysia.. Universiti yg pernah berada ditangga PERTAMA!! huhu.. Universiti Kebanggaan Malaysia.. hahaha...

segala2nya da berakhir.. hOtspUrz berjaya menamatkan pengajian selama 4 tahun di UKM tercenta!!! Dengan Tema UKM " Mengilhamkan Harapan Mencipta Masa Depan"!!!
skg ni hOtspUrz da mencipta masa depan dengan jayanya,. Terima Kasih buat semua Lecturer UKM dan SAHABAT HANDAI.. Terima Kasih yg tak terhingga.. jasa anda tidak dpt dibalas dengan wang ringgit!!! wah ayat.. huhu.. motif sbnr post kali ini nak tunjukkan gmbr kat ats tuh!!!! STATUS DAFTAR DIRI : KONVOKESYEN / TAMAT PENGAJIAN!!!!! haaa...

Alhamdulillah sekali lg.. hOtspUrz berjaya menggenggam SEGULUNG IJAZAH!!! IJAZAH SARJANA MUDA SAINS DENGAN KEPUJIAN (SAINS MAKANAN DAN PEMAKANAN). Dapat gak membanggakan MAK AYAH kat KEDAH!!!!

hehe.. sudah la.. malas nak tulis byk2 da.. hehe

10:47 PM

Bersiap Sedia untuk KEJE!!!

Posted by hOtspUrz

emmm skg ni hOtspUrz ngah bersiap sedia utk memulakan hidup baru diperantauan...
bersiap sedia dari segi mental dan fizikal.. InsyaAllah berkat doa mak ayah dan diri sendiri mudah2an semuanya akan lancar dan berada dalam keadaan yang baek...

Barang2 telah pun siap dipack, barang2 keperluan sudah ada dlm list utk dibeli.. jdnye harap2 dpt masuk rumah ngan aman dan selesa.. Disamping berdoa agar dpt housemate yg BAIK dan PEMBERSIH!!!...

kawan2.. doakan kejayaan hOtspUrz ya... ingatkan hOtspUrz klo tersasar dari landasan yg sebenar dan saling ingat mengingati antara satu sama lain ya.. keep in touch..

5:27 PM

KERJA KERJA HARI HARI KERJA!!!!!

Posted by hOtspUrz

Syukur Alhamdulillah!!!!! Rezeki Allah kurniakan kpd aku skg ni.. syukur sgt2...

Sbnrnye post kali ni tak de niat nak bongkak ato belagak.. just wanna share sumtin yg sgt2 wat aku rse bertuah dan bersyukur kepada Allah..

sblm hbs bljr tempoh hari hOtspUrz sudah dpt twrn keje kat DIBEGARD Pharmaceutical.. actually job ni di recommended by Soo Ee (co-supervisor thesis) thanks a lot soo ee coz giving me an opportunity!!!! twrn keje tuh as a Research & Development Exec.. Tarikh mula keje sepatutnye 10 May 2010 but mintak extend sampai 17 may 2010... TAPI.... hOtspUrz tpkse tolak tawaran keje ni pas fikir byk prob.. at 1st 3 month kne wat sales n marketing kat sri hartamas!!!! then after 3 month baru balik wat R&D kat Bukit Jalil.. tp depends on company!!!! huhhhhh...siyesly hOtspUrz TAK MINAT SALES & MARKETING AT ALL!!!!!! that y tolak twrn.. then sebab lain hOtspUrz tak minat dlm biotech and pharmaceutical industry!! susah kot. amek food sc!! pharmaceutical kne major in bio medicine and chemistry!!! bio chem & food chem pun kantoi.. mcm mne nak perform!! hahaha.. tp gaji and skim dia memang terbaek!! MYR2400!!! tp nak wat mcm mne.. hotspUrz da decide utk decline....

then lps tuh g intvw plak kat Charen Pokphand (pertanian pertiwi-product ayam 5Stars) penah mkn???? haha.. hOtspUrz mintak as a R&D jugak.. tp on that intvw dorg mcm nak bg QC je.. emm tak pe redha je dlu.. hOtspUrz gtau availability on JUNE!!! hehe so dorg pun pending la jwpn..

lps tuh plak hOtspUrz g intvw kat KAMI FOOD. kat kepong.. company ni produce surimi based products!! hahaha sme la ngan working experience hOtspUrz dlu kat SEAPACK FOOD... jdnye mse intvw tuh happening giler la.. dorg asyk tnye pasal experience je.. tnye pasal job description tnye pasal profit company dlu (seapack) coz seapack ni competitor dorg dlu.. tp skg ni seapack da berkubur!!!!. haha.. yg intvw aku account manager!!! dia siap ckp "wah i'm very interested with u to join our company!!! but i must discuss with my manager 1st!!" huhh dlm hati ckp alhamdulillah!! mcm ada hasil... then Miss Jenny tuh siap ckp ok nxt week we will call u for the confirmation and hope u confirm to join us!!! haha.. tp aku ckp la if i didnt get any offer from others i'll confirm wanna grab this opportunity!! hahaha..

then rush blk kedah coz ada intvw kat penang plak!! huhhh. FIKA FOOD (Rex Canning Group-sardine cinta). tp fika food wat chicken meat product and pastry product.. mcm sausage nugget (tesco brand) curry puff, paratha, pizza.. intvw kat Rex Canning at Bukit Minyak Industrial Estate kat Juru!!! huhh.. jauh gak tauu.. spe yg selalu gne PLUS g KL mesti nampak kilang ni kat tepi Highway... on that intvw pun sme.. tnye pasal working experience.. semua soalan hOtspUrz bley jwb.. siap jual nama Prof Salam lg coz prof penah jd adviser utk company tuh and pernah jd share holder.. huhu.. manager tu siap ckp.. ooo u r salam babji student!!! hahaha.. nak cari makan kan kne la jual sket nama prof.. lg pun aku da inform kat prof salam coz dpt intvw kat situ.. huhuhu..

Tp selepas menunggu feedback dari company Pertanian Pertiwi call gtau nak amek aku as a QC dengan gaji MYR2k!!! emm.. aku terus confirm!!! but terfikir plak nak keje kat penang coz dekat ngan rumah.. tp tak pe tunggu dlu.. then Kami Food pun call nak amek aku as a R&D but kne wat keje QC selama 1tahun dlu.. based kat ULU YAM!!! coz factory kat sne.. huhhhh..Gaji MYR1.6k!!!! huhhh adoi mula la nak merejek!!! haha.. hOtspUrz call gtau nak decline terus dorg marah coz dia ckp hOtspUrz da cnfrm nak join hari tuh.. hahaha.. ye la klo xdpt yg lain (better) memang nak keje situ but gaji sikit la.. then duduk ulu yam plak!!!. emmm... lps rejek Miss Jenny account manager call plak keesokkan hari.. pujuk + counter offer nak bg 1.8k plak.. emm sorry miss jenny hOtspUrz terpaksa rejek coz ulu yam tak de coverage 3G!!! aku xbley hidop tanpa internet!!!! hahahaha.. tp pape pun hOtspUrz decline ngan cara baek hantar surat and call.. Sorry ya!!!

At last before nak confirm keje kat pertanian pertiwi (senawang) hOtspUrz tunggu FIKA food call... at last dia call nak amek as a R&D for pastry product!! GAJI??????? MYR1.5k!!! haaaaaa?? 1.5 je?? sikit giler!!! siyes sgt2 sikit.. 1st time company nak bg gaji ciput mcm neh.. haiyooooo.. terus hOtspUrz decline n ckp u salary to low and i got another job that giving me a higher salary!!!!! hahaha.. coz prof salam pernah ckp " u dont sell uself to low" try to find that company can hire u better salary!!!...

Apa2 pun skg ni hOtspUrz da decide nak g keje kat Pertanian Pertiwi kat senawang!!!!
insyaAllah mudah2an akan bekerja dengan cemerlang!!! haha. so korg pas neh beli la brand 5Stars ye.. huhu.. doakan hOtspUrz berjaya dlm kerjaya ini dan tidak lupa diri bila da berjaya.. coz kunci kejayaan ialah sentiasa ingat dimana asal usul kita!!!.. insyaAllah..

12:19 AM

Thesis yg pernah hampir membunuh ku!!! huhu

Posted by hOtspUrz

April 2010 adalah bulan yg penuh ngan stress buat hOtspUrz coz kne submit Thesis + Exam!!..
tp exam spt yg korg da bce dlm post b4 ni, hOtspUrz ada 1 paper je kan.. hehe jd nye tak de la prob sgt.. but thesis la yg wat hOtspUrz tak tentu arah + tdo lmbt + jerawat naik berbiji2 + bilik bersepah + dan mcm2 lah.. huhu.

Ni semua jd coz lps tkr tajuk thesis dlm bulan 12 2009 hOtspUrz lngsg tak sentuh utk touch up bab 1 2 3.. huhhh maklum la malas coz nak cari journal + buku utk intro, ulasan kepustakaan and method.. huhhh sgt2 malas.. pape pun yg penting semua analisis da siap.. result da ada TP!!!!! semuanye tak compile lg!!!! huhhh..



emm ni la keadaan bilik hOtspUrz sms menyiapkan thesis.. haha.. mase neh org laen sibuk study utk exam tp hOtspUrz sibuk menaip.. siyes la time tuh laju gile jari menaip.. kalah secretary kat ofis mne2 pun.. haha.. bangun pagi ngadap laptop n keyboard then tgk journal2.. huhh... letih time tuh memang ditahap maksima.. sampaikan menggigil seluruh badan.. mne taknye.. tido tak cukup, makan tak ikot waktu..


katil pun jd mangsa gak.. haha.. ye la meja da tak cukup kan.. katil la tempat aku letak semua jorunal2 utk reference.. klo tak mne nak sempatnye siapkan semua neh.. huhu.. ada diantara journal tuh hOtspUrz baru je print utk mudah hOtspUrz bce n wat comparison.. coz klo dlm bentuk softcopy neh susah sket nak tengok.. selalunye hOtspUrz taip thesis ni start dari pkl 7pg!!!! then sampai la pkl 4pg!!!!! huhhhh.. sampaikan charger laptop da kembali ke Rahmatullah.. huhh saat2 genting mcm neh charger plak wat hal.. time tuh nak tumbuk + nak pijak laptop pun ade coz da tak sempat.. hehe.. tp nasib baek otak ni sempat berfikir.. haha.. Thanks to ex-rumate (alip) coz pinjamkan dia punye charger.. hehe.. at last sempat gak hOtspUrz menaip.. tp yg agak sedey nye godfather tak sempat nak semak 1 st draft coz dia tak sihat.. then terpaksa la hOtspUrz wat pandai check sendiri n tdgk mne2 yg ada salah.. huhh..


haaaa ni la hasilnye.. tp utk pengetahuan korg.. hOtspUrz print page depan dlu utk dptkan cop mohor GODFATHER b4 tuh sblm siap semuanya.. haha.. coz godfather not feeling well la plak on that time.. tp skg ni rsanye da ok kot.. kesian kat godfather coz tulang tangan retak.. terjatuh kat rumah dia.. emmm.. dia sign pun kelako je..


emmmm ni lah hasil utk peringkat pertama... y peringkat pertama?? coz ni just draft utk disemak oleh supervisor and examiner.. emm lps dorg check baru la bley wat correction utk jilid.. tp sblm jilid VIVA dlu!!! hahaa.. utk proses seterusnya... tunggguuuuu

12:26 AM

Really really miss this place!!!

Posted by hOtspUrz

huhhhh.. da lme x update blog neh coz busy sgt2 ngan thesis, kemas2 barang nak blk, ulang alik SELAYANG-UKM-SELAYANG-Zaba-Bukit Mahkota.... emm memang tak sempat r nak menaip apa2 utk catatan dlm blog neh..

emmm really really miss this place!!! K5B 302!!!!...... da hampir 3 minggu aku meninggalkan tempat yg pernah aku beradu, berehat, melepak dan mcm2 lah.. hehe.. teringat plak mse sem 1 pindah ke kolej amin, aku duduk sensorg je.. wiken arep dtg, anep dtg, aidil dtg, wan dtg.. emm kiranya stp wiken ada la tetamu.. tak de la aku busan.. thanks bro!!! hehe.. masuk je sem 2 da ada teman sebilik.. haha rumate.... 1 day check in da tgk nme.. emm budak akaun.. ntah aku pun tak knl.. tp at last ok la.. bley masuk otak kami.. haha.. (tak mao cite pasal rumate)

emm ni view from K5B 302.. hehe da sunyi masa neh coz ramai yg da pulang ke kampung halaman.. tp hOtspUrz?? haha.. lps hntr brg kat selayang dtg semula UKM pkl 12 tgh malam.. coz rindu kat bilik n nak tdo wat kali terakhir.. huhu

bilik hOtspUrz xde la bersepah mne ye.. gmbr neh di ambil slps sume barang da di hntr ke selayang.. hehe.. nampak kosong kan? huhu... selama hampir setahun hOtspUrz duduk kat cni.. emm rindu sgt2..

Petang2 klo tak wat pape kat balcony ni la hOtspUrz melepak.. amek udara segar sket.. tp mlm2 ktorg selalu je buka pintu balcony neh. coz nak sejukkan bilik.. maklum la sejak kblkg ni kan panas.. bley dikatakan hmpr stp malam ktorg tdo buka pintu balcony neh.. nsb baek tak de pencuri masuk.. coz hOtspUrz klo tdo kompom mati punye.. sedar2 pagi bunyi alarm ato sms.. tp rumate tak tau la plak mcm mne.. hehe..

haaaa ni la bantal hOtspUrz spjg 4tahun bljr kat UKM!!!!!!!!!!!! peta tuh sket je.. coz hOtspUrz tdo tak meleleh ok.. bersih + suci.... bantal neh beli kat Alamanda tau.. haha style tuh.. beg bantal neh smp skg ni masih ada..tersimpan rapi.. tp bantal tuh da kembali ke rahmatullah.. coz last day hOtspUrz kat UKM hOtspUrz buang dlm tong sampah.. coz udah leper sgt bantal tuh.. nak simpan bw blk pun beg da penuh.. huhu..

8:39 PM

FInal Paper, Final Sem, Final Year!!

Posted by hOtspUrz

Pengurusan Pengeluaran Makanan HALAL!!!! last semester ni hOtspUrz ada 1 paper je utk final exam.. huhh lega.. haha tak de la nak stress sgt study.. tp paper HALAL ni susah kot. bukan just tnye pasal ape yg HARAM n ape HALAL je.. tp tnye pasal market halal, potensi produk halal, konsep halal, analisis untuk penentuan makanan halal.. huhh... agak tertekan gak la bley nak study n hafal bende2 tuh.. huhu.. mid sem paper halal ni memang susah!!!! tak bley jwb beb!!! risau giler!!carry mark xtau la byk mne..

Utk last paper ni, sempat gak amek berkat study kat PTSL!! pagi sampai petang then sambg sampai library TUTUP LAMPU!!!!! haaaa.. memang feel study tuh da msk dlm jiwa!! hehe..

tp hari yg hOtspUrz g PTSL tuh tak de la ramai sgt org kat sne.. b4 ni mse minggu study week.. perghh penuh library.. semangat btol sume2 student UKM ni.. hehe.. myb ramai da hbs exam kot.. hehe.. yg penting paper hOtspUrz on 27 April!!! haha. ade yg da bis exam n blk pun mse hOtspUrz exam hari tuh.. rumate pun yg amek 9PAPER!!! pun da bis on 26 April.. hahaha

emm b4 ni hOtspUrz selalu gak menganjing rumate time dia study!! haha.. emm on 27 April tuh hOtspUrz kne blk.. siap dia ckp nak pecah kan sume mentol coz cerah sgt bilik!! hahaha.. sengal..
tp tak pe yg penting sumenye da selesai.. hehe.. bley jwb tak exam??? adoi.. Allah je yg tau.. coz ade yg tak ingat lngsg ble tgk soalan.. tak keluar ape yg da dibace!!! stress!!! adoi.. tp tak pe yg penting doa je sebagai penyelamat dan mohon keberkatan dari NYA.

hehe sempat lg pose ye dlm library!! kenangan terindah coz akan mengilhamkan harapan mencipta masa depan!!! hehe.. paper pun doakan spy hOtspUrz berjaya dlm VIVA (bukan kete ok ni presentation utk thesis) pada 6MAY2010!!!!!


paper exam lmbt lg.. da tak tau nak wat ape taburkan duit lebey2 yg ada!!! haha.. poket da kering sbnrnye.. emm tp nak g rumah abg hOtspUrz punye pasal terpaksa la g basuh motor!!!!!
emm siyes hOtspUrz pemalas nak basuh motor sendiri!!! siyes!!! tak tipu!!! hntr kedai je.. siap kan rm5.. tuh je. dlm mse 10-15minit motor da siap dicuci.. kilat lg!!! hahaha..

emm.. sbnrnye klo nak g rumah abg hOtspUrz kne la cuci sket motor neh coz dia pernah perli dlu.. perghh lawa motor hg!! kilat.. beli sport rim baru ke?? .... haha tp siyes mse g rumah dia time tuh memang kotor.. haha.. mls nak basuh.. mse duduk kat kolej (kolej pentadbiran byk mkn duit haaaarrr...mmmm) tuh selalu tak de air. mcm mne nak basuh kan.. hehe.. biar la aku nak ckp.. hehe.

emm basuh sendiri tak penah snowy smp mcm neh. huhu.. emm KBA jeyg style disitu ye. hehehe...

tgk da nak siap da.. hehe siap dia kilat2 kan lg.. kuar je dr kedai nih berkilat mcm matahari!!! huahaha

5:33 PM

flight radar

Posted by hOtspUrz


just wanna share ape yg hOtspUrz nampak kat flight radar neh.. huhu.. tp ble check dlm list kat website MAS tak de plak penerbangan dari London.. hehe.. ntah btol ato tak flight radar neh... emm best tgk neh coz bley tau gak bertapa byk nye kat ats langit tuh tgh fly. especially area europe..

11:19 PM

Tugas ustaz, ustazah mendidik bukan berpolitik

Posted by hOtspUrz

artikel ni hOtspUrz amek kat UTUSAN ruangan FORUM.. emm terfikir sejenak, ble bce luahan neh.. Malaysia oh Malaysia..

COMEL GILER GMBR NEH.. hOtspUrz cilok kat tenet.. hehe.. 1 MALAYSIA!!!!!!

SAYA tertarik dengan pendedahan Pelajar Selangor di ruangan ini semalam mengenai ustazahnya yang berpolitik dalam kelas. Sebenarnya ada banyak lagi kes sebegini yang berlaku.

Ada beberapa orang ustaz di beberapa sekolah yang sering keluar berceramah kerana bayaran yang tinggi. Minggu sudah seorang ustaz patut datang ke sebuah masjid tetapi tidak datang. Para jemaah maghrib menunggu begitu lama untuk kuliah maghrib.

Ini bukan kali pertama berlaku, kerana beliau akan pergi ke tempat lain yang bayarannya lebih tinggi. Kalau ustaz berkenaan bertugas sebagai warden asrama, makin keraplah para pelajar asrama ditinggalkannya kerana ceramah di luar.

Memang dapat bayaran tinggi, tetapi tugas utama di sekolah sebagai warden juga diambilnya. Mana satu yang halal, masakan beliau tidak tahu? Sebagai ustaz tidak perlulah terlibat dengan ceramah-ceramah berunsurkan politik kerana sasaran ialah para pelajar yang masih mentah. Sejak di sekolah lagi ditanam sikap antikerajaan, sebab itulah terbawa-bawa sehingga ke IPTA.

Pada hari penamaan calon di Hulu Selangor, saya terserempak dengan pelajar IPTA yang memakai jaket hitam berlogokan parti pembangkang. Budi bahasanya tidak ada langsung. Saya tidak sempat bertanya beliau belajar di mana dan bagaimana keputusan peperiksaannya.

Kalau saya dapat maklumat keputusan begitu lemah, saya akan nasihatkan beliau baliklah, betulkan diri sendiri dulu.

Apa tidaknya, belajar pakai wang PTPTN, komen kerajaan semua tidak betul. Di kampus, berbanding dengan bukan Melayu, prestasi akademik hanyut. Macam ustaz tadilah, tugas di sekolah selalu terabai. Kerajaan semua tidak betul, sistem pendidikan tidak betul. Beliau yang berada dalam sistem, lagilah terus menyimpang, bukannnya hendak membetulkan .

Ceramah selalu di masjid, ada tauliah ke? Kita kena tahu juga sebab itu peraturan. Saya pernah dengar khutbah oleh seorang ustaz, ahli politik. Katanya, ikutlah kamu sepenuhnya Islam, bukan Islam Hadhari.

Seorang ustaz pula, dalam kuliah subuhnya, memberi salam. Kemudian katanya tidak perlulah lagi ada ucapan salam 1Malaysia. Nanti bagi salam lepas solat pun, sebut salam 1Malaysia.

Ceteknya pemikiran mereka kerana yang penting inilah ruang menghentam kerajaan. Tetapi masih lagi bertugas di sekolah, tugas utama tidak dibuat.

Dahulu masa sekolah pada tahun 60-an, idola saya ialah ustaz dan ustazah. Sekarang, siapa hendak dijadikan idola, sebab ramai pelajar tahu bagaimana sikap ustaz dan ustazah mereka.

Terima kasih kepada guru-guru agama yang masih tetap menjalankan tugas sebagaimana diamanahkan. Merekalah yang sekarang ini bertungkus-lumus mendidik para pelajar dalam keadaan pelbagai masalah disiplin dan akhlak pelajar sekarang.

Namun dengan bilangan mereka, mereka tidak mampu melaksanakan semua, kecuali semua guru, dan guru agama melakukan perkara yang sama. Tidak perlulah berpolitik, tidak perlulah menjadi penceramah jika masih mahu bertugas sebagai guru agama. Gaji rasmi tidak halal dan pelajar makin terabai. Tuhan Maha Mengetahui segalanya. Fikirkanlah.

Saya pun guru. Tapi melihat kepada situasi para pelajar sekarang, rasanya ketepikanlah soal-soal berkaitan politik. Biarlah orang politik yang buat kerja mereka. Apa ertinya terlalu berpolitik. Dapatlah berkuasa sementara, tetapi generasi kita akan datang semakin hancur. Masa itu kuasa sudah tidak bermakna apa-apa.

Masa itu kita semua sudah tiada, jadi perjuangan kita menjadi sia-sia akhirnya. Siapa yang untung? Sudah tentu bukan kita!